"Piiri pieni pyörii",
"päivänpolttavat pohdinnat" vaiko "pahan pojan purnaukset" - kas
siinäpä nimi tälle Kissa-lehden uudelle palstalle, jossa käsitellään
pääsääntöisesti kotimaisen kissamaailman kiemuroita ja kummallisuuksia.
Kaikki esitetyt ajatukset ovat kirjoittajan, joten mahdolliset
rikossyytteet ja muut palautteet allekirjoittaneelle, kiitos.
Kritiikki kielletty?
Viimesyksyisen (vuoden 2003) liittokokouksen
alkuun Kissaliiton hallituksen edustajana lakiasiain avustaja esitti
puheenvuorossaan (kokonaisuudessaan luettavissa
liittokokouspöytäkirjasta Kissaliiton webbisivuilta) mm. seuraavaa:
"Suomen Kissaliitto ry on liitto-organisaatio, mikä
tarkoittaa sitä, että sen jäseninä ovat yhdsiykset, eivät yksittäiset
henkilöt. Jäsenoikeuksia SRK:ssa käyttävät vain jäsenyhdistykset.
Jäsenyhdstysten jäsenet ovat vain välillisesti SRK:n jäseniä...
Yhdistysten jäsenten, etenkin välillisesti jäseninä
olevien, tulisi ymmärtää, ettei julkisuudessa tapahtuva asioiden repivä
ja vääristelevä käsittely edistä yhdistysten toimintaa vaan tuottaa
hankaliakin ongelmia ja jopa taloudellisia menetyksiä. Yhdistysten
toiminnan tarkoitus vaikeutuu, ja olennaiset asiat jäävät vaille
asianmukaista käsittelyä. Julkisuudessa esitettyjen vääristeltyjen
asioiden esittäminen, jotka aiheuttavat yhdistykselle taloudellista ja
toiminnallista vahinkoa, voivat johtaa oikeudelliseen vastuuseen ja
vahingonkorvausvelvollisuuteen. Henkilöihin kohdistuvien perättömien
väitteiden esittäminen johtaa RL 24 9 ja 10 pykälien mukaisesti
kunnianloukkaukseen. Perättömien tai loukkaavien asioiden levittäminen
netissä katsotaan julkisen tiedotusvälineen avulle tehdyksi teoksi, ja
siten teko on vakavampi ja seuraukset sen mukaisia. Demokratioan
luonteeseen kuuluuu yhdistystoiminnassa enemmistöpäätöksiin
alistuminen, eikä se oikeuta jatkuvaan myyräntyöhön, kun oma kanta ei
ole voittanut, silloin voi vetäytyä toiminnasta jos se ei tyydytä.
Yhdistyksen hallitus edustaa ulospäin yhdistystä
(liittoa), eikä yksittäinen hallituksen jäsen voi sitä tehdä ilman
hallituksen valtuutusta. Yksittäisen hallituksen jäsenen esittämä kanta
yhdistyksen nimissä on vain hänen henkilökohtainen mielipiteensä, se ei
sido yhdistystä. Hallitus tekee päätöksiä kollektiivina kokouksissaan.
Hallituksen jäseniltä edellytetään lojaalisuutta yhdistysta ja sen
päätöksiä kohtaan, eli niitä ei voida lähteä julkisesti repostelemaan,
sama koskee myös yhdistysten/liittojen toimihenkilöitä."
Eli tällaisia terveisiä jäsenistölle oli
liittokokouksen valitsemalla hallituksella. Vapaasti lyhennettynä tämä
mielestäni tarkoittaa: muistakaahan jatkossa, ettei poikkipuolista
sanaa saa Kissaliitosta, sen hallituksesta tai mistään sen toimista
sanoa missään eikä koskaan, muuten saattaa lakitupa odottaa...
Niinpä niin, Kissaliiton hallituksen kanta näytti
olevan, että kritiikkiä eli "myyräntyötä" harrastavat voivat häipyä
muualle, heidän kantansa / ideansa / ajatuksensa eivät kiinnosta. Eli
pitäisikö siirtyä EVVK (ei voisi vähenpää kiinnostaa)-kannalle vai
tarttisko teherä vissihin muita päätöksiä?
Kissa-lehdessä 5/2003 päätoimittaja kaipasi "keinoja
Kissaliiton hallinnon kehitämiseksi" ja kertoi, että "tässä asiassa on
koko Kissaliiton tulevaisuus pelissä, toivottavasti kaikki ymmärtävät
sen vakavan tosiasian. Meillä ei ole varaa pirstaloitua."
Eli pallo on hallituksella: haluaako se, että
kissaharrastus pysyy Kissaliiton piirissä vai ei. Ei kai siinä sen
ihmeempää? Tämän päivän johtamiseen ja "Vastuunkantamiseen" (pj:n
käyttämä termi) käsittääkseni kuuluu myös palautteen
vastaanottaminen... Se, että ottaako sen henkilökohtaisena vai työhön /
toimeen olennaisena liittyvänä asiasta, on henkilöstä itsestään kiinni.
Asioista pitää pystyä keskustelemaan ilman rikossyytteillä uhkailua.
Tulkinnanvarainen = lainvastainen?
Joskus kysyessäni miksei Kissa-lehdessä
julkaista liittokokousehdotuksia - siis aikana jolloin niitä ei ollut
luettavissa Kissaliiton webbisivuilla - sain vastauksen: ei niitä voi
julkaista, kun joku voisi vielä erehtyä niiden tulleen hyväksytyiksi.
Aika lailla aliarvioivasti lukijakuntaa kohtaan, eikö totta?
Tuosta huolimatta (ja vaikka mahdollisesti saankin
"huonon häviäjän" leiman, kun olen ehdotuksen tehneen yhdistyksen
jäsen) en malta olla mainitsematta syksyn liittokokouksessa kästtelyssä
ollutta erään yhdistyksen muutosehdotusta Kissaliiton sääntöihin:
"15 pykälä Päätös näiden sääntöjen muuttamisesta on
tehtävä liittokokouksessa kolme neljäsosan enemmistöllä annetuista
äänistä. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta.
Ehdotettu muutos:
15 pykälä Päätös näiden sääntöjen muuttamisesta on
tehtävä liittokokouksessa 3/4 enemmistöllä annetusita äänistä tai jos
vähintään 3/4 jäsenyhdistyksistä yksimielisesti kannattaa
sääntömuutosta. Kokouskutsussa on mainittava sääntöjen muuttamisesta.
Perustelut:
Liiton toiminnan kehittämisen kannalta on tärkeää,
ettei sääntömuutoksen hylkääminen tai hyväksymineen jää yhden
yhdistyksen tekemän päätöksen varaan."
("Nämä säännöt" ko. kohdassa tarkoittavat nimenomaan
Kissaliiton varsinaisia sääntöjä, ei esim. näyttely- tai
rekisteröintisääntöjä.)
Tämän esityksen käsittelyn tyrmäsi laikiasiain
avustaja, ennen kuin siitä liittokokousedustajat pääsivät
keskustelemaan. Lainaus pöytäkirjasta: "Ehdotus todettiin yhdistyslain
vastaiseksi, joten se jätettiin käsittelemättä."
Saamani tiedon mukaan ehdotuksesta oli kysytty
yhdistysrekisterin lakimieheltä kantaa, ja häneltä saadussa
vastauksessa ehdotusta oli mainittu "tulkinnanvaraiseksi", mutta
lainvastaisuudesta ei mainittu mitään. Kysyin eräällä
keskustelupalstalla myös lainkohtaa, mitä vastaan tuo olisi rikkonut,
mutta eipä ole tähän päivään mennessä näkynyt...
Tässä tämänkertaiset pohdinnat, palataan seuraavalla kerralla asiaan!
perjantai, 23. huhtikuu 2004
Kommentit